Ta strona korzysta z plików cookies aby świadczyć usługi. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że wyrażasz zgodę na ich użycie.

Blog

Jak dbać o system zawieszenia w rowerze MTB z wspomaganiem elektrycznym?

  •  Publikacja 14 czerwca 2024 roku

Dbanie o system zawieszenia w rowerze MTB z elektrycznym wspomaganiem jest bardzo ważne, ponieważ pełne zawieszenie, zwłaszcza w trudnym terenie, może być bardziej narażone na zużycie z powodu intensywniejszej jazdy i większego obciążenia wynikającego z elektrycznego wspomagania. Oto kilka kluczowych wskazówek, jak dbać o system zawieszenia:

1. Regularne czyszczenie zawieszenia

Czyszczenie amortyzatorów i widelca.

Po każdej jeździe w trudnym terenie (np. błoto, kurz, piasek) warto wyczyścić amortyzatory i widelce, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia, które mogą wpłynąć na działanie zawieszenia. Używaj wilgotnej ściereczki lub specjalnych chusteczek do czyszczenia, które nie uszkodzą delikatnych części.

Oczyść uszczelki.

 Na końcach nóg amortyzatorów często gromadzą się zanieczyszczenia, które mogą wpłynąć na ich działanie. Użyj miękkiej szczotki lub chusteczki do delikatnego oczyszczenia tych części, dbając o to, by nie zarysować ich.

2. Prawidłowe ustawienie ciśnienia

Ustawienie ciśnienia w amortyzatorze.

Ważne jest, aby odpowiednio dobrać ciśnienie w amortyzatorach, które będzie pasowało do wagi rowerzysty oraz stylu jazdy. W rowerach elektrycznych ciśnienie może się różnić w zależności od tego, czy rowerzysta korzysta z pełnej mocy silnika, czy jedynie wspomaga pedałowanie. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nieprawidłowej pracy zawieszenia i szybszego zużycia elementów.


Regularne sprawdzanie ciśnienia.

Przynajmniej co kilka tygodni (lub częściej, jeśli intensywnie jeździsz) sprawdzaj ciśnienie w zawieszeniu i dostosowuj je w zależności od warunków.

3. Smarowanie elementów zawieszenia

Smary do zawieszenia

Regularne smarowanie elementów zawieszenia jest ważne, aby zmniejszyć tarcie i zapewnić płynność pracy amortyzatorów. Używaj smarów rekomendowanych przez producentów amortyzatorów i unikać nadmiaru, który może przyciągać brud i powodować ich szybkie zużycie.

Zastosowanie smaru w odpowiednich miejscach.

Pamiętaj, aby smarować ruchome części zawieszenia, takie jak golenie amortyzatora czy inne części, które wchodzą w kontakt z tłumieniem. Stosowanie odpowiedniego smaru zapewnia ich długowieczność.

4. Sprawdzanie stanu uszczelek i tłumików

Kontrola uszczelek. 

Uszczelki w amortyzatorach i tylnej piastce są kluczowe dla ich prawidłowego działania. Regularnie sprawdzaj stan uszczelek pod kątem zużycia, pęknięć lub przebicia. Ich uszkodzenie może prowadzić do wycieków oleju lub zmniejszenia efektywności zawieszenia.

Wymiana uszczelek

 Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia uszczelek, natychmiast je wymień, aby uniknąć dalszych uszkodzeń amortyzatora.

5. Kontrola skoku i tłumienia

Sprawdzanie skoku zawieszenia. 

Sprawdź, czy skok zawieszenia jest odpowiedni do warunków, w jakich jeździsz. W rowerach elektrycznych MTB, gdzie mamy do czynienia z większymi prędkościami i obciążeniami, skok zawieszenia może wymagać regulacji, zwłaszcza podczas jazdy w trudnym terenie.

Dostosowanie tłumienia

Jeśli zawieszenie posiada regulację tłumienia (kompresji i odbicia), warto dostosować ją do stylu jazdy i warunków na trasie. Zbyt twarde tłumienie może sprawić, że rower będzie mało komfortowy, a zbyt miękkie – może prowadzić do utraty kontroli nad rowerem w trudnym terenie.

6. Wymiana oleju w amortyzatorach

Wymiana oleju

Amortyzatory w rowerach MTB wymagają od czasu do czasu wymiany oleju, aby zachować ich optymalną wydajność. W zależności od intensywności użytkowania, olej w amortyzatorze może tracić swoje właściwości, co prowadzi do zmniejszenia efektywności tłumienia. Regularna wymiana oleju to kluczowy element konserwacji zawieszenia.

Zalecenia producenta

 Warto przestrzegać zaleceń producenta dotyczących wymiany oleju, zwykle co 100-200 godzin jazdy, lub co sezon.

7. Zachowanie odpowiedniej techniki jazdy

Unikaj uderzeń w przeszkody

 W rowerach z pełnym zawieszeniem, choć są bardziej wytrzymałe, należy unikać nadmiernego obciążania systemu zawieszenia przez intensywne uderzenia w duże przeszkody (kamienie, korzenie itp.). Staraj się wykorzystywać pełną moc silnika tylko w miejscach, gdzie naprawdę tego potrzebujesz.


Jazda po odpowiednich trasach
:

Pamiętaj, że pełne zawieszenie najlepiej sprawdza się na trasach wymagających, ale nie oznacza to, że rower jest niezniszczalny. Zbyt duże obciążenie zawieszenia w trudnym terenie może prowadzić do przedwczesnego zużycia elementów.

8. Profesjonalne przeglądy

Regularne przeglądy serwisowe

Co pewien czas warto oddać rower do profesjonalnego serwisu, zwłaszcza jeśli nie masz doświadczenia w samodzielnym serwisowaniu zawieszenia. Specjaliści będą w stanie dokładniej sprawdzić stan amortyzatorów, uszczelek i innych kluczowych elementów zawieszenia oraz przeprowadzić ewentualne naprawy.

9. Sprawdzanie luzów i uszkodzeń

Luz w zawieszeniu

 Regularnie sprawdzaj, czy w systemie zawieszenia nie pojawiają się luzy, szczególnie w obszarze tylnego zawieszenia i widelca. Luz może prowadzić do nieprawidłowej pracy zawieszenia i zwiększać ryzyko uszkodzenia innych komponentów.

10. Zabezpieczanie przed wodą i brudem

Ochrona przed wodą i błotem

Jeśli jeździsz w deszczu lub w błotnistych warunkach, pamiętaj, aby regularnie sprawdzać stan zawieszenia, ponieważ woda i błoto mogą przyczynić się do szybszego zużycia uszczelek i innych elementów zawieszenia. Przechowuj rower w suchym miejscu, aby zapobiec korozji elementów zawieszenia.

Regularna konserwacja systemu zawieszenia w rowerze MTB z elektrycznym wspomaganiem zapewni lepszą jakość jazdy, dłuższą trwałość komponentów i większe bezpieczeństwo podczas pokonywania wymagających tras.

Zobacz wszystkie

Media społecznościowe

Dane teleadresowe

MTB RENT TRÓJMIASTO
Wypożyczalnia Rowerów Elektrycznych
 +48 720-720-110
 biuro@mtb-rent.pl
 www.mtb-rent.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2021-2025 mtb-rent.pl

Polityka cookies   Polityka prywatności   Regulamin
Realizacja serwisu ADSIT